Year:2022   Issue: 28   Area: SPOR BİLİMLERİ VE EĞİTİMİ

  1. Home
  2. Article List
  3. ID: 47

Ayşe ÇAKIRLAR ORCID Icon,Fikret SOYER ORCID Icon,Gülten HERGÜNER ORCID Icon

EXAMINING THE LIFE SATISFACTION LEVELS OF TEACHERS AND THEIR ATTITUDES TOWARDS LEISURE TIME ACCORDING TO SOME VARIABLES

Aim : This study aims to examine teachers’ life satisfaction levels and attitudes towards leisure time according to some variables and to determine the relationship between them. Method: The study group in the descriptive research model consists of 161 female and 110 male 271 teachers who work at educational institutions ( Primary school, second school: and high school) in the Ministry of Education in Sakarya province. The data collection tools used in this study are ''self-description form'', ''Life Satisfaction Scale'' and ''Leisure Time Attitude Scale''. The statistical analyses are carried out using the SPSS 20 statistical packaged software). Results :The results of the study showed that variables marital status and gender level of education teachers significantly affected their life satisfaction level whereas variables such as age and economic level didn’t make any marked difference. Conclusion: In this study, it has been concluded that teachers' attitudes towards leisure time differ significantly in the 'Cognitive' and 'Behavioral' sub-dimensions in terms of gender variable and in the 'Cognitive' sub-dimensions in terms of marital status variable. Correlation coefficients between the points obtained from LSS and LTAS showed that there was a positively low relationship between the life satisfaction levels of teachers and their attitudes towards leisure time.

Keywords: Leisure Time, Recreation, Life Satisfaction, Teacher

Doi: 10.17368/uhbab.2022.28.04


ÖĞRETMENLERİN SERBEST ZAMAN TUTUMLARI İLE YAŞAM DOYUMLARINA ETKİ EDEN BAZI DEĞİŞKENLERİN İNCELENMESİ

Amaç: Bu araştırmanın amacı; Sakarya İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerinin yaşam doyumu düzeyleri ve serbest zamana yönelik tutumlarını bazı değişkenlere göre incelemek ve aralarındaki ilişkiyi belirlemektir. Yöntem: Betimsel araştırma modeliyle gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma grubunu, Sakarya Adapazarı İlçe sınırları içerisinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı eğitim kurumlarından ilkokul ortaokul ve lisede görev yapan 161’i kadın ve 110’i erkek 271 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 'Kişisel Bilgi Formu', 'Yaşam Doyumu Ölçeği' ve 'Boş Zaman Tutum Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırma kapsamında yapılan istatistiksel analizler, SPSS 20 istatistik paket programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Araştırma sonucunda, öğretmenlerin yaşam doyumlarının, cinsiyet ve medeni durum değişkenleri açısından anlamlı bir şekilde farklılaştığı; katılımcıların gelir ve yaş değişkenleri açısından ise anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Sonuç: Bu çalışmada, Öğretmenlerinin serbest zamana yönelik tutumlarının, cinsiyet değişkenleri açısından 'Bilişsel' ve 'Davranışsal' alt boyutta; medeni durum değişkenleri açısından ise 'Bilişsel' alt boyutlarda anlamlı bir şekilde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan öğretmenlerinin yaşam doyumu ve serbest zamana yönelik tutumları arasında pozitif yönde ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Öğretmen, Serbest Zaman Tutum, Yaşam Doyum

Doi: 10.17368/uhbab.2022.28.04


34