Year:2023   Issue: 32   Area: SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER

  1. Home
  2. Article List
  3. ID: 71

Ali Murat ÖZDEMİR ORCID Icon,Ayşe DAĞSEVER ORCID Icon,Fulya TANRIKULU ORCID Icon,Medine YILDIRIM ORCID Icon,Mehmet Ali ÇOPUR ORCID Icon,Ömer Osman EL ORCID Icon,Salih KÜTÜK ORCID Icon

AN INVESTIGATION OF CLASSROOM TEACHERS' SELF-EFFICACY LEVELS RELATED TO VALUES EDUCATION

Aim: This study aims to examine the self-efficacy levels of classroom teachers about values education. Method: This study was conducted with the survey model, one of the quantitative research methods. The population of the study consists of classroom teachers in Mersin province in the 2023-2024 academic year. According to the data announced by Mersin Governorate, 31,080 teachers constituted the population of the study in June 2023. It was stated that it is generalisable if 370 samples can be reached from the whole universe, taking into account the margin of error at a certain level. In this direction, the participants of the study were selected by convenient/accidental sampling technique. This sampling technique provides convenience to researchers in terms of time, material and labour force in large universes. Of the teachers participating in the study, 205 were women and 203 were men. In the study, the Values Education Self-Efficacy Scale of Classroom Teachers developed by Bayat and Yazar (2022) was used to determine the self-efficacy levels of classroom teachers regarding values education. The data collected with the participation of the teachers were transferred to SPSS 24.0 package programme and analysed. Results: According to the findings, no significant difference was found in terms of gender and educational status variables in any sub-dimension of the scale and in total. In addition, significant differences were found in the sub-dimensions of teacher behaviours and cooperation. In the sub-dimension of teacher behaviours, the scores of teachers with a seniority of 10-20 years and teachers with a seniority of 20 years or more differed significantly from those of teachers with a seniority of 0-5 years. Conclusion: According to the findings, the sub-dimensions of the scale and the total score do not show a significant difference according to gender. For this reason, it can be interpreted that gender variable is not effective on classroom teachers' values education self-efficacy. On the other hand, it can be interpreted that the self-efficacy of the classroom teachers participating in the study towards values education is at a high level with a mean score of 137,60.

Keywords: Values Education, Self-Efficacy, Primary School Teaching

Doi: 10.17368/uhbab.2023.32.02


SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİYLE İLGİLİ ÖZ-YETERLİLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Amaç: Bu çalışma, sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimiyle ilgili öz-yeterlilik düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Yöntem: Bu çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Mersin ilinde sınıf öğretmenliği yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Mersin Valiliğinin açıkladığı verilere göre 2023 yılı haziran ayında 31.080 öğretmen araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Belirli bir düzeyde hata payı göze alınarak tüm evrenden 370 örnekleme ulaşılabilmesi durumunda genellenebilir olduğu belirtilmiştir. Bu doğrultuda araştırmanın katılımcıları uygun/kazara örnekleme tekniği ile seçilmiştir. Bu örnekleme tekniği büyük evrenlerde araştırmacılara zaman, maddiyat ve işgücü açısından kolaylık sağlamaktadır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 205’inin kadın, 203’ünün ise erkektir. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimi ile ilgili öz-yeterlilik düzeylerini belirlemek amacıyla, Bayat ve Yazar (2022) tarafından geliştirilmiş olan Sınıf Öğretmenlerinin Değerler Eğitimi Öz-Yeterlilik Ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlerin katılımıyla toplanmış olan veriler SPSS 24.0 paket programına aktarılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Elde edilen bulgulara göre, ölçeğin hiçbir alt boyutu ile toplamında cinsiyet ve eğitim durumu değişkenleri açısından anlamlı bir fark belirlenememiştir. Ayrıca ölçeğin alt boyutlarından öğretmen davranışları ve iş birliği boyutlarında anlamlı farklılık belirlenmiştir. Bu farklılıklar öğretmen davranışları alt boyutunda; 10-20 yıl arasında kıdemi olan ve 20 yıl ve üzerinde kıdemi olan öğretmenlerin puanlarının, 0-5 yıl arasında kıdemi olan öğretmenlerden anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Sonuç: Bulgulara göre ölçeğin alt boyutları ve toplam puan cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Bu nedenle cinsiyet değişkeninin sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimi öz-yeterlikleri üzerinde etkili olmadığı yorumu yapılabilir. Öte yandan araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik öz yeterliklerinin 137,60 puan ortalaması ile yüksek düzeyde olduğu yorumu yapılabilir.

Anahtar Kelimeler: Değerler Eğitimi, Öz Yeterlilik, Sınıf Öğretmenliği

Doi: 10.17368/uhbab.2023.32.02

Page Range: 22-35


105